< Terug naar overzicht

Column Ward Roozenburg GooiWoonNieuws, februari 2017

Ik denk dat het niemand ontgaan is dat de woningmarkt weer terug is op het niveau van voor de crisis en 2016 weer een topjaar was voor de woningverkopen. Ik zal u niet vermoeien met allerlei droge cijfers maar de woningverkopen en de prijzen zitten allemaal in de lift. Uiteraard is dit een goede ontwikkeling voor de verkopers maar het brengt ook negatieve effecten met zich mee. Het zogenaamde ‘ droogkookeffect ‘ van de markt.

Dit effect zien we al veel langer in Amsterdam en andere grote steden maar dringt nu ook door in de Gooische markt. De grote vraag overstijgt het aanbod waardoor het aantal woning dat te koop staat sterk afneemt. Als voorbeeld: tijdens de crisis stonden er Hilversum circa 1500 woningen te koop, dit aantal is nu ‘slechts’ circa 600. En als de vraag het aanbod overstijgt, ontstaat er schaarste met alle vervelende effecten van dien.

Een voorbeeld hiervan is een fraaie jaren-30 hoekwoning die ik een aantal weken geleden in verkoop nam. Eerlijk is eerlijk: het was ook een heel net afgewerkt en gezellig woonhuis maar de animo was werkelijk waar overweldigend! Binnen twee dagen hadden we ongeveer 40 bezichtigingen gepland. Dit lijkt een luxe positie voor de makelaar en de verkoper maar helaas moeten we dan ook heel veel gegadigden teleurstellen. Wat ik heel belangrijk vind, is een heldere onderhandelingsmethodiek te hanteren. Belangrijk is te weten dat een makelaar de manier van verkopen uiteindelijk kan bepalen naar aanleiding van de getoonde, concrete belangstelling. Een goede communicatie hierover vind ik essentieel. In dit geval zijn we naar aanleiding van de belangstelling overgegaan tot een inschrijving. Dit is voor potentieel kopers niet altijd even leuk, en heel onzeker, maar geeft wel gelijke kansen.

Ik heb hier in mijn columns al eerder voor gepleit maar het is zeker aan te raden om je in deze hectische markt te laten begeleiden door een aankoopmakelaar. Hij of zij kent de verschillende verkoopmethodes en houdt te allen tijde het hoofd ‘koel’, dat is wel fijn in deze ‘drooggekookte’ markt ;-)!

Tot volgende keer,

Ward