< Terug naar overzicht

Column Ward Roozenburg GooiWoonNieuws, november 2016

Vorige maand schreef ik over een woning inrichten met dozen en die zodanig aankleden dat het meubels lijken. Een goed idee en ook een beetje gek toch? Maar een verkoper doet nu eenmaal graag alles om de woning zo optimaal mogelijk te presenteren. Nou ja, bijna alles. En wij als makelaar gaan daar vrolijk in mee.

Deze uitgebreide presentatiemogelijkheden zijn mijns inziens begonnen in de ‘slechte’ tijd. Werkelijk alles werd aangegrepen om tot een verkoop te kunnen leiden. Hele forums op internet zijn eraan gewijd. Daar sprongen diverse bedrijven handig op in. Er werden gedetailleerde plattegronden van de woning ontwikkeld,  360 graden foto’s, filmpjes van de woning (al dan niet vanuit de lucht) en de drone werd ingezet om een prachtige overzichtsfoto te maken.

Als makelaar ben je bijna verplicht om hier aan mee te doen. Je moet de klant tenslotte op zijn wenken bedienen. Bovendien is er veel concurrentie. En dus trekken wij ook de hele trukendoos open om aan de vraag (lees verwachting) te kunnen voldoen.

Verkopers hebben in deze tijd ook veel meer noten op hun zang. En terecht. Een makelaar kost genoeg en daar mag je ook echt wel iets van verwachten. Ik zal de laatste zijn om dat tegen te spreken. Waar we vroeger met het notitieblok onder de arm een keer langskwamen en de klant er tevreden mee was als de woning een week of twee later op Funda verscheen, komen we daar echt niet meer mee weg. Eigenlijk moet een woning ‘gisteren’ op een perfecte wijze op Funda gepresenteerd worden. Ik vind echter dat u te allen tijde in uw achterhoofd moet houden: ‘je krijgt maar één kans voor de eerste indruk’. Neem dus genoeg tijd voor een goede presentatie.

Ik kan me nog herinneren dat er jaren geleden door een verkoper een sublieme verkoopactie was bedacht: hij bood zijn huis te koop en gaf daarbij een splinternieuwe auto cadeau! Ook hebben we voor een opdrachtgever eens dagelijks de prijs op Funda iets moeten verlagen en daarbij vermeld dat het zaak was voor de potentiële koper om op het juiste moment toe te slaan. Verkoper had namelijk wel degelijk een bodemprijs en er waren natuurlijk meer kapers op de kust. En deze tijd waarbij Sinterklaas alweer op zee dobbert op weg naar Nederland, doet mij ook weer denken aan een cliënt van ons die in dezelfde periode twitterde: ‘rijdt dan niet stilletjes ons … voorbij‘. De puntjes staan voor een link naar Funda waarbij je op de woning terecht kwam. Ongelofelijk veel virtuele bezoekers heeft zijn huis getrokken. Goede actie dus! De koper vonden wij echter via de ouderwetse manier: namelijk uit onze eigen netwerk en hij had de link nooit gezien…
Tot de volgende keer,

Ward